Hæklet pung til sygrejet

Min mor strikker rigtig meget, og det nyder både store og små godt af i familien. Her i maj har hun fødselsdag, og så er det jo også mors dag. I den anledning syntes jeg, hun skulle have en lille hjemmelavet ting den anden vej. Hun ønskede sig en lille spids saks til sykurven, så hvad var ikke mere oplagt end en lille pung til at holde styr på alt sygrejet – saks, stoppenåle, målebånd mm.

IMG_3157a

Det blev til denne lille boble-pung. En version af den tidligere lille pung med boblemasker, som jeg har lavet. Denne her måler ca. 20×8 cm.

Opskrift

Hæklenål nr. 3
3 farver bomuldsgarn
Lynlås minimum 18 cm

Start med at hækle 40 lm + 1 lm til at vende med. Dvs. 41 lm i alt.

1. omg.: Begynd med at hækle 2 fm i 2. lm fra nålen. Fortsæt med at hækle 1 fm i hver lm til sidste lm. I sidste lm hækles 2 fm. Nu hækles der rundt ved at hækle 2 fm i samme lm som før (den du lige hæklede 2 fm i). Hækl 1 fm i hver lm til du kommer til den sidste lm (der hvor du startede omgangen med at hækle 2 fm i 2. lm fra nålen). Afslut omgangen med at hækle 2 fm i denne lm. I alt 84 fm.

2. omg.: Tag ud på samme måde som på 1. omg. I alt 88 fm.

3. omg.: Tag ud på samme måde som på 1. og 2. omg. I alt 92 fm.

4.-6. omg.: 1 fm i hver fm.

7. omg.: 1 bm (boblemaske), 1 fm. Fortsæt således hele omgangen rundt.
8. omg.: 1 fm i hver maske.
9. omg.: 1 bm, 1 fm. Fortsæt således hele omgangen rundt.
10. omg.: 1 fm i hver maske.
11. omg.: 1 bm, 1 fm. Fortsæt således hele omgangen rundt.
12. omg.: 1 fm i hver maske.

Skift farve.

13. omg.: 1 bm, 1 fm. Fortsæt således hele omgangen rundt.

Skift farve.

14. omg.: 1 fm i hver maske.
15. omg.: 1 bm, 1 fm. Fortsæt således hele omgangen rundt.

IMG_3148

16. omg.: 1 fm i hver maske.
17. omg.: 1 bm, 1 fm. Fortsæt således hele omgangen rundt.
18.-21. omg.: 1 fm i hver maske.

Afslut med 1 km (kædemaske). Hæft alle ender.
Til sidst syes lynlåsen i med sytråd.

IMG_3151

Advertisements

7 thoughts on “Hæklet pung til sygrejet

  1. Hanne Bindesbøl

    Hvor er den fin og den vil blive brugt med sikkerhed, hun har jo altid gang inoget dejlig håndarbejde

    Svar
  2. Trine Aaen

    Hej 🙂 jeg kan ikke helt få springet fra 88 – 102 masker til at gå op i 2. og 3. omgang… Er der tale om en fejl? hvis ikke, hvornår skal der så tages ud?
    Mvh. Trine

    Svar
    1. Maren Post author

      Hej Trine
      Ja, det er en fejl 🙂 Der skal stå 92 i stedet for 102! Tak for info og beklager…

      Svar
  3. Sine B

    Super fin taske/penalhus! Er netop igang med den og er nået til omg 3… Hvordan søren går du fra 88 masker i omg 2 til 102 masker i omgang 3? Det er 14 flere masker.. Hvis jeg gør i omg 3 som i omg 1 og omg 2 så burde jeg kun skulle øge med 4 masker så det efter 3 omg vil være 92 masker?

    Svar
  4. Pingback: Hæklet pung med bobler | Husbestyrerinden

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )